((~SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH~))

28 February 2011

Keruh di Libya, Barat Sedia Menangguk.


Tumbangnya Husni Mubarak di Mesir pada 11 Februari lepas, mencetus beberapa siri kembangkitan rakyat di Negara-negara berhampiran untuk menukar pemimpin mereka. Paling teruk adalah di Libya.

Libya sebuah Negara Islam di Utara Afrika dan berjiran dengan Mesir. Diperintah oleh pemerintah yang digelar Ketua Revolusi, Muammar Al Gaddafi. Beliau mendapat kuasa dengan rampasan kuasa dari Raja Idris, yang dilakukan oleh tentara yang diketuai oleh beliau pada tahun 1969.

Muammar Gaddafi sebenarnya banyak mangamalkan sistem moral Islam yang melarang minuman alkohol dan berjudi di kalangan rakyatnya. Satu lagi prinsip pemerintahan beliau ialah semua penentang Libya di luar negara hendaklah dibunuh. Oleh kerana prinsip pemerintah beliau yang begini, membuatkan Libya tidak disenangi Amerika dan Eropah. Pelbagai sekatan dan kekanggan dikenakan terhadap Negara itu. Akibatnya, kemajuan ekonomi agak terbantut, walaupun Libya adalah salah sebuah Negara pengeluar minyak.

Berbeza dari apa yang berlaku di Mesir, di sini penentanggan lebih kepada menggunakan senjata dan tentera. Malah ia adalah seumpama perang saudara. Dengan ikrar Muammar Gaddfi yang akan bertahan hingga titisan darah terakhir dan mengangap perjuangan beliau adalah untuk menpertahan Negara, maka dijangkan kucar kacir di Libya akan berpanjangan serta mengorbankan banyak nyawa.

Dalam keadaan ini ada yang akan mengambil kesempatan. Mereka mula cenderung untuk campurtangan. ‘Kuasa besar’ dunia akan menekan disatu pihak dan akan menyokong satu lagi. Kita amat khuatir jika pihak yang disokong menang. Berkemungkinan akan wujud kerajaan kempimpinan kuda boneka, yang ditunggangi oleh kuasa besar yang membawa agenda memusnahkan Islam.




.

1 comment:

zulkbo said...

salam..
Libya memang di takuti barat
saya sendiri merasakan ada
penajaan terhadap pemberontakkan
rakyat ini kerana siapa yang kaya
boleh bekal senjata ada pemberontak?

Tolong Tekan 'LIKE' ni yer, jika belum...

klik..klik...

klik..klik..

Penghargaan

((~TERIMA KASIH KERANA SINGGAH DI http://9w2ury.blogspot.com/~))

Followers