((~SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH~))

18 January 2011

Kesucian Ayat Suci diCemari


Entry ni kira entry tertangguh ni, tapi still valid lagi nih.Kebiasaannya pada setiap awal tahun kita akan terima pelbagai bentuk kelander tahun baru dari syarikat2 tertentu. Dalam banyak2 kelander yg ku terima awal tahun ni, yg ni menarik perhatian aku.

Pembungkusanya cantik dan ada tertera made in china, wah.. jauh datang nih.

Bila dibuka, woow.. gambar Kaabah dan ayat dari Al-quran. Bugus lah untuk digantung di rumah, daripada gambar binatang atau gambar model separuh bogel. Di bahagian tengah antara ayat Quran dan kelander ada nama syarikat menghadiahkan kalender tersebut. Mmmm… company tempatan dan non-muslim, baguslah diorang ni perihatin.


Betul ke BAGUS??? Jika difikirkan, macam mana agaknya cara kalender ini dikendalikan, adakah mengendalian dalam setiap tahap adalah mengambilkira tentang kesucian ayat suci Al-quran yang ada di dalamnya. Tak perlu nak flash-back sampai ke negara asal kelander ini, cukup pada tahap terakhir sebelum ia sampai ke tangan pemilik terakhir. Urusan simpanan dan pengagihan dilakukan oleh bukan Islam. Aku tak yakin yang kesucian dan hak ayat suci ini terpelihara.

Harap benda ni dapat dibendung segara agar ayat suci terus terpelihara. Jika, dibiarkan ia akan terus merebak, kelak ayat Al-Quran dianggap sama sahaja dengan ayat2 dari buku2 biasa. Sepertimana Hari Raya Puasa dan Hari Raya Haji yang dah dianggap sama mcm perayaan2 yang lain oleh sesetengah pihak.




.

7 comments:

misza said...

perkara sebegini macam dah diambil mudah oleh sesetengah pihak.

Hairun Azmi said...

Kita perlu perihatin perkara nie...

Hutang AS meningkat kepada RM43.76 trilion

toyolkiut said...

kadang2 kita tlepas pandang..

zulkbo said...

salam..
dakyah golongan tertentu ni
kita perlu peka dan sepakat

nina syakina said...

pelik betul zaman sekarang nihh...

Admin said...

kdang2 bnd bsar mcm ni dianggap remeh bg sstgh pihak...

B Hunter said...

Dulu ada belek2 majalah National Geographic, ternampaklah frame ayat al Quran bersama2 gambar yang tak patut diletakkan bersamanya. Sudah pastilah produk tu dari negara Tembok Besar.

Apapun, boleh dikatakan itu semua 'for business purpose'.

Tolong Tekan 'LIKE' ni yer, jika belum...

klik..klik...

klik..klik..

Penghargaan

((~TERIMA KASIH KERANA SINGGAH DI http://9w2ury.blogspot.com/~))

Followers