((~SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH~))

15 October 2010

Selangor-Kelantan Bergaduh dan Persepsi Media

Selangor-Kelantan bergaduh: antara persepsi, realiti dan diskriminasi pihak media.

Mangsa>>> Masih Hidup Atau Mati?


Mungkin terlewat sedikit entry ni, sebab kejadian ni pada 12-10-2010 yang lepas di Stadium Shah Alam. Perlawanan bolasepak Piala Malaysia suku akhir pusingan pertama antara Selangor-Kelantan.(seri 0-0)
Sebenarnya tak berminat nak komen, tapi memandangakan keadaan yang berat sebelah di mana semua media massa dan elektronik seakan menyalahkan Kelantan dalam terjadinya insiden itu, tergerak pula untuk ku menaip pandangan dan isi hati.

Bagi aku, bukan sesuatu yang adil untuk menyalahkan satu pihak dalam kejadian ini. Sebabnya mereka ni 'bertempur/bergaduh/berlawan' dan bukan satu pihak 'membelasah' satu pihak lagi. Aku lebih suka tindakan yang diambil oleh pengadil perlawanan yang memberikan kad merah (keluar padang) kepada Gunalan (Selangor) dan Norshahrul Idlan (Kelantan) kerana mereka berdua bergaduh.

Semua media memberikan persepsi yang buruk terhadap Kelantan, hinggakan aku terdengar perbualan satu famili semasa menonton berita tv bersama anak2 mereka yang masih sekolah rendah..."huh...tu la Kelantan, jahat sangat, samseng.... orang lain main tak gaduh pun"... kata ibu mereka.
Sedari kecil lagi anak-anak diberikan persepsi yang nagatif kepada Kelantan. Itu lah yang akan 'dipegang' oleh anak-anak kecil itu... "Kelantan jahat". Begitulah ketika kita kanak-kanak dulu, ramai antara kita telah diberi persepsi 'Kelantan Jahat" oleh orang tua.

Kelantan jahat?? Dilihat kepada jenayah berprofail tinggi negara kita seperti pembunuhan jutawan kosmetik...Kelantan kah dia? Kumpulan penjenayah Geng mamak... Kelantan kah dia? Penjenayah cukup popular Botak Chin.... Kelantan kah dia? Bomoh yang membunuh ahli dewan undangan negeri Pahang... Kelantan kah dia?
Kita sibuk dengan slogan 1Malaysia konon, nak menyatukan berbilang bangsa di Malaysia sebagai satu bangsa Malaysia.. namun kita masih mendiskriminasi negeri dalam Malaysia. Negeri yang penduduknya 1 bangsa dengan anda.

Mak aiii, teremosi plak aku.....Bebalik kepada insiden malam tu, ada 1 kematian. Penyokong kelantan dikatakan sesak nafas dan meninggal di luar stadium.
Betul dia sesak nafas??? atau ada yang dibelasah sampai mati???
Lapurannya di sini : Masih Hidup Atau Mati?

Media perdana menyatakan 'Kelantan ganas'..... semua percaya. Sekarang cuba lah baca pengakuan di Facebook ini..... renung-renungkan lah.
---uth zoom, klik gambar dari facebook diatas.


Apapun malam ni 8:45mlm 15-10-2010 akan berlangsung pusingan kedua suku akhir Kelantan-Selangor di Kota Bharu, diharap tiada yang tak diingini berlaku. Harap semua boleh kawal emosi dan perlawanan berjalan lancar. ***(keputusan perlawanan ini KEL 3 - SEL 0.)

.

5 comments:

gila said...

great post bro...

2ury said...

Alahamdullilah pusingan kedua Kelantan-Selangor yg berlansung di k.Bharu tiada kekacauan dan berjalan dengan lancar dgn perlawanan yang menarik.
Keputusan Kel 3 - Sel 0.

Makcu B said...

Terima kasih orang Klang kerana masih bertemakan Tanah Serendah Sekebun Bunga wlpun ada orang luar takut bersuamikan lelaki Kelantan yang kebanyakannya suka beristeri lebih daripada satu. Tak semuakan?

Faisal said...

Thanks for your visit to my blog. if you don't read the story than you don't understand please read complete story how the google Adsense disable my Account may be you are the next victim of Google. so please take necesory action to avoid disable your Account. Thanks and regards for visit www.faisalrecipes.blogpsot.com Spread this information to your friend to help them.

2ury said...

Makcu B,
yg ni rasa bukan persepsi sbb ada fakta di Majlis agama....
Apapun, betullahh...tak semuaaa.

Faisal,
U are not the only one who faced this problem, bro. My friend has told me that his Google account was disabled and he lost a lot of materials.
For me, we used their platform FOC, bro…. so, they have their right to do so. Not much we can do only can backup our materials and hope this situation will not happen. Or find another platform that completely safer.

Tolong Tekan 'LIKE' ni yer, jika belum...

klik..klik...

klik..klik..

Penghargaan

((~TERIMA KASIH KERANA SINGGAH DI http://9w2ury.blogspot.com/~))

Followers