((~SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH~))

02 February 2011

Bahana Shoutbox


Ramai yang memanggilnya shoutbox, samada ia dari spesis ShoutMix, Cbox atau spesis yang sewaktu dengannya. Pendek kata ianya tempat meninggalkan mesej pendek atau sekadar jejak bagi blogger. Kebanyakan blog ada benda ni. Tak dinafikan ia sangat penting dalam dunia blogger, terutama untuk blogger baru meninggalkan link.

Di dalam dunia ni apa2 pun jika disalah gunakan ia akan menjadi bahaya. Ni aku nak ceritakan kisah benar yang berlaku kepada rakanku berkaitan dengan benda ni.
Rakan ku ini Si A (bukan nama sebenar) dikatakan telah meninggalkan mesej mengutuk dan maki hamun Si B (bukan nama sebenar) diblog Si B. Memang benar, ia menggunakan nick nama Si A dan link ke blog Si A. Dah tentulah mendidih darah sesiapa pun yang membaca mesej sedemikian.

Nasib baik Si A dan Si B ni adalah kawan dan mengenali antara satu sama lain. Si B memang tak percaya yang Si A yang buat kerja ni, mereka berkawan baik dan tiada masalah antara mereka. Apapun untuk kepastian dia call dan bertanyakan Si A tentang ini. Ternyata bukan Si A yang buat ini semua... jadi siapa yang buat???

Persoalan tu ta kperlu lah dijawab, cuma kita fikirkan lah jika benda tu terjadi kepada kita, apakah kita akan terus melenting? Berhati-hatilah dalam menerima mesej sebegini, jangan terus dipercaya bulat2. Sesiapa pun boleh menggunakan nick name orang lain untuk meninggakkan mesej di shoutbox anda.


9 comments:

Fia said...

err. takut la pulak. mintak dijauhkan.

Suhaimi@Pakmi said...

kawan makan kawan ...kawan memperguna kawan..bukan kawan namanya ..tu lawan x blh buat kawan..

NOOr Amira Shafika Bt Banil Aswani (● ̮̮ •) said...

tak penah terpikir plak yang benda macam nie bleh berlaku ^^

Anis Anisa said...

macam tu pulak..... susah la nie.... kwn2ku... jgn buat aq mcm tu.......ku x bedosa... huhuhuhuh

Abang Zul said...

Sapa yang uat kerja macam ni? Cepat angkat tangan... !!

Hehehe... sapa nak ngaku, ya tak?

Ini lebih kurang TX guna CALLSIGN org lain ler... hehe
(oops..sory, terbawak ke 'dunia' lain pulak...)

Hairun Azmi said...

Bahaya nie....

Hotel burung

rohaadam said...

ishhh mintak dijauhkan...menakutkan juga.bahaya betul.

aisya said...

penah jugak tgk cbox kt 1 blog nie. ade org gune name n link kwn dye maki2 la ape sume. pastu name yg same jugk mx maaf gtw tu bkn dye pe sume.

haihh ~ jahat btol la org yg wt cmnie.

ozzy said...

Assalam..

Sebaiknya jgn terus percaya..selidik dulu..pada mrk yg buat kerja pastinya ada tujuan tertentu samada utk bergurau atau krn sakit hati

Tolong Tekan 'LIKE' ni yer, jika belum...

klik..klik...

klik..klik..

Penghargaan

((~TERIMA KASIH KERANA SINGGAH DI http://9w2ury.blogspot.com/~))

Followers