((~SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH~))

02 April 2011

Hujan Emas

Salam sejahtera kepada semua.
Hampir seminggu dah ziarah rakan-rakan blogger dan tak update blog ni. Dah naik sawang sana-sini. Bila masa tak mengizinkan, kita terpaksa memilih untuk melalukan yang terpenting di antara yang penting.

Bila terpaksa berada di luar kawasan kebiasaan kita, semacam tak terurus dan tertekan bila kebiasaan yang dapat dilakukan, tak boleh dilakukan. Lebih-lebih lagi bila kebiasaanya ada 'orang lain' yang menguruskan kita, tapi sekarang kita perlu menguruskan diri sendiri..... :)
Bak kata perpatah, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri.... lebih-lebih lagi bila negeri/negara kita hujannya bukanlah batu.

Oleh itu ramai yang menggunakan kesempatan dari hujan emas itu untuk merubah hidup mereka. Antara mereka yang meninggalkan negara sendiri untuk mencari emas di negara orang adalah Pak Joko, yang ditemui di Hannover. Sudah lebih 30 tahun meninggalkan Indonesia dan menjadi pemandu teksi di sini. Bila ditanya Pak Joko yang fasih berbasa Jerman namun masih bisa berbahasa Indonesia, adakah beliau ingin pulang ke Indonesia..? Kata beliau, tidak.... beliau lebih suka di sini dan telah mendapat taraf penduduk tetap Jerman.

Pemandu teksi Jerman adalah antara bidang kerja yang kelihatan dikuasai oleh orang luar, antaranya Iran, Turki dan lain-lain. Namun, yang penting di Jerman adalah tahu berbahasa Jerman, kerana orang Jerman seperti orang Jepun, kurang menguasai bahasa Inggeris.







3 comments:

yusri said...

lama tak datang sini...kerja kat Jerman ke la ni?

zulkbo said...

salam..
alhamdulillah.
rezeki di mana-mana
kan..?

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Radio Ham, Guten Tag! Kalau akak suka ujan emas di negeri orang, dpt mas banyak2 nyongket lagi. Err lama ke kat sana Yob?

Tolong Tekan 'LIKE' ni yer, jika belum...

klik..klik...

klik..klik..

Penghargaan

((~TERIMA KASIH KERANA SINGGAH DI http://9w2ury.blogspot.com/~))

Followers