((~SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH~))

31 July 2009

EchoLink

Pengenalan Kepada EchoLink

EchoLink adalah satu femomena terbaru yang melanda rakan HAM di Malaysia. Ianya sudah mula digunakan secara meluas di luar negara, bermula dari sekitar tahun 2000 lagi.

EchoLink sebenarnya adalah program yang dicipta menggunakan Voice Over Internet Protocol (VOIP) khas untuk station radio amatur berlesen sah yang dikeluarkan pihak yang ditauliahkan oleh ITU atau ITC. Program ini membolehkan radio station QSO menggunakan internet sebagai perantara, melalui transceiver (handy/rig) yang disambung kepada komputer.

Apa yang lebih menarik, radio station yang tidak membuat penyambungan terus kepada komputer (cnth mobile) juga boleh memancar ke jaluran ini. Jadi, bayangkan anda mobile menggunakan handy sahaja sudah boleh QSO dengan rakan HAM di tempat jauh beratus-ratus kilometer, termasuk luar negeri. Dengan syarat station itu boleh memancar ke gateway yang ada berdekatan.



EchoLink Malaysia

Walaupun belum meluas penggunaannya, namun pengguna dan kemudahan Echolink di Malaysia ini makin pesat berkembang. Banyak gateway telah dibuat untuk kemudahan rakan QSO semasa mobile dan untuk kemudahan rakan yang tiada kemudahan internet. Buat masa sekarang gateway yang aktif beroperasi ialah antaranya di Shah Alam, Sri Manjung, Kuching, Sabah, Perlis dan beberapa tempat di Kelantan.

Jadi, jika anda berada berdekatan dengan gateway, anda boleh mengunakan freq simplex gateway tersebut untuk QSO dengan rakan yang tak mungkin dicapai oleh simplex biasa.

Jika anda ada kemudahan internet, mungkin anda boleh menjadi salah satu gateway yang secara tak langsung dapat memberi kemudahan kepada rakan lain.


-Untuk download Echolink program sila ke > Echolink Installer

-Untuk panduan dan cara penggunaan Echolink sila download di link ruangan 'download documents' di sebelah kiri blog ini.



.

No comments:

Tolong Tekan 'LIKE' ni yer, jika belum...

klik..klik...

klik..klik..

Penghargaan

((~TERIMA KASIH KERANA SINGGAH DI http://9w2ury.blogspot.com/~))

Followers